شرکت مرسدس بنز در نمایشگاه خودروی پاریس از کانسپت جدید خود پرده برداشت .
طراحی این کانسپت شباهت بسیاری به مدل های جدید مرسدس E کلاس و CLK کلاس دارد . FASCINATION در حقیقت گونه ی کوپه ی نسل جدید E کلاس است و با مقایسه ی تصاویر جاسوسی منتشر شده از ای کلاس جدید با این خودرو می توان به سادگی به این موضوع پی برد . اگر چه CLK در حقیقت کوپه ای بر پایه ی کلاس C است و پلاتفرم مشترکی نیز با این کلاس دارد اما به نظر می رسد که بر خلاف انتظار چهر ه ی این خودرو به کلاس E شباهت پیدا خواهد کرد نه به کلاس C .

Click the image to open in full size.

طراحی خارجی FASCINATION بسیار زیبا و چشم نواز است . فرم دو تکه ی چراغ های جلو حفظ شده ولی حالت آن ها از بیضی به ذوزنقه و متوازی الاضلاع تبدیل شده است .
گویا با باز نشست شدن آقای " پیتر فیفر " مدیر سابق طراحی مرسدس و روی کارآمدن آقای گوردون وگنر سبک طراحی تیز و خشکی که بر روی مدل های C و GLK اعمال شده بود تغییر کرده است .
شروع کننده ی انقلاب جدید طراحی در مرسدس با فیس لیفت Sl آغاز شد و اینک FASCINATION نیز ادامه دهنده ی راه همان انقلاب است .
فرم دماغه ی جلو و عقب V شکل در کنار چراغ های تیز و زاویه دار جلو نمایی هجومی و خشن را به این کانسپت ارزانی داشته است .
جلوپنجره ی سنتی مرسدس شکل خود را حفظ کرده و مطابق رسم مدل های اسپرت این خودروساز نشان ستاره ی مرسدس به ابعاد بزرگ و بر روی آن نصب شده است .
برآمدگی کاپوت جلو و فرم برجسته ی آن یکی از عوامل تاثیر گذار انتقال حس اسپرت به بیننده است که در کنار سایر ویژگی های FASCINATION آن را متمایز از سایر محصولات بنز می می نماید .

Click the image to open in full size.

نمای جانبی FASCINATION با خطوطی هیجان انگیز و برجسته مزین شده است .
خط کمر بلند و وجود یک " خط استخوان " ( Bone Line ; خط برجسته ای که در بخشی از بدنه کشیده شده است ) بسیار برجسته موجب شده تا چهره ی این خودرو در این بخش نیز پویا و متحرک به نظر برسد .
به کارگیری یک نوار فلزی بر روی در که با " خط استخوان " موازی است ترفند جدید طراحان بنز است تا بتوانند به تلقین حس اسپرتی کمک بیشتری بنمایند .
طراحان با به کارگیری یک DLO ( به نوار کشیده شده در اطراف پنچره ها ) ی کشیده توانسته اند به کالبد این کانسپت چشم نواز روح تازه ای بدمند و طول خودرو را اغراق آمیز نشان دهند .
سقف پانورامایی این خودرو نه تنها دید بسیار مناسبی را برای سرنشینان به وجود می آورد بلکه موجب ایجاد یک Cant rail ( به دو ستون برجسته ای که در طول سقف کشیده شده اند cant rail گفته می شود ) زیبا نیز می شود .
در نمای عقب به کارگیری یک Hunch ( برآمدگی روی گلگیر عقب ) زیبا موجب استوارتر شدن این خودرو می گردد . ادامه خطوط تشکیل دهنده ی این Hunch به خطوط تیز روی صندوق می رسد و جلوه ی بصری زیبایی را پدید می آورد .
از ویژگی های بارز طراحی قسمت عقب می توان به شیشه ی عقب بسیار کوچک و چراغ های کشیده ی افقی اشاره کرد .
لوله اگزوز های دوگانه که در طرفین سپر عقب نصب شده اند حسن ختام کار طراحان مرسدس برای جذاب تر شدن این خودرو است .
شرکت مرسدس برای این خودروی کانسپت یک موتور ۲/۲ لیتری دیزلی چهار سیلندر به قدرت۲۰۴ اسب بخار را در نظر گرفته است . این موتور بسیار پیشرفته قبلا نیز بر روی کانسپت اوشن درایو نصب شده بود که موفقیت قابل توجهی را برای شرکت بنز به ارمغان آورد . بازدهی بالای این موتور موجب شده تا میزان تولید گازهای خروجی به حداقل برسد و مصرف سوخت نیز به شدت کاهش یابد .
اگر این موتور بر روی گونه ی تولیدی E کلاس نصب شود این خودرو با پسوند 250CDI به فروش خواهد رسید که به جای بهره گیری از یک موتور v6 حجیم به این موتور چهار سیلندر کم حجم مجهز خواهد بود .

Click the image to open in full size.


پایان سخن :
در کل باید گفت که تیم آقای وگنر با معرفی این کاسنپت گام جدیدی را در راستای اعتلای سبک طراحی مرسدس برداشته اند و توانسته اند خودرویی خلق کنند که متعصبان به بنز و مدگرایان هر دو آن را می پسندند . خودرویی که طرح آن به مراتب پخته تر و زیباتر از کانسپت های پیشین مرسدس است .
استفاده از موتوری پاک و پربازده آن هم از نوع دیزلی نوید گشوده شدن فصل جدیدی را در دنیای موتورسازی می دهد و مطمئنا باید شاهد حضور بیشتر و موثر تر موتورهای دیزلی باشیم .

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 28 مهر 1388    | توسط: مسعود عجمی & سامان تبریی    |    | نظرات()