دینامیك در برابر قدرت

اسب بخار برای دفاع از موستانگ GT500 ما به نظر کافیست تا ثابت کند که نباید موستانگ را دست کم گرفت. فورد موستانگ این اتومبیل اسطوره ای در مقابل شورلت کوروت قدیمی که به عنوان سوپر اسپرت شورلت می درخشد بسیار کوچک اندام است ولی نباید آنچه درون کاپوت این اسب نهفته است را فراموش کرد.
تفاوتی که بین فورد و شورلت به وضوح قابل درک می باشد وجود صندلی های عقب در موستانگ است. اما شباهت های بین آنها هم دراین موارد است «هر دو موتور جلو از نوع V8 و محرک عقب و همزمان در طی مسیر 400 متر اند. و به علاوه قیمت مدل پایه هر دو اتومبیل است!!»
برای مقایسه این دو اتومبیل یك مشكل وجود داشت اینکه فورد با افزودن CD چنجر ، رادیو ماهواره ای و 10 اسپیکر به قیمت پایه اتومبیل چند صد دلاری می افزود. در سمت دیگر رقابت کوروت هم با تمام کمیت و کیفیت آماده بود ؛ چرا که این اتومبیل هم بسیار اسپرت و هم دارای قیمت بسیار مناسبی است. دوبار برنده مقام 10 خودروی برتر سال شده و تا قبل از عرضه مدل C6 در سال 2004 که جزو بهترین مدل های کوروت است بسیار مورد توجه جوانان بود
.


اگر به موستانگ بهتر بنگریم مدل فوق العاده مناسبش با اختلاف چند ده هزار دلاری از کوروت گران تر است که این باعث ضعف می شود. در ضمن در مورد سرعت هم کروت بهتر می درشخد و خوش شتاب تر است. ولی موستانگ دارای لذت رانندگی بهتری است . چون داخل کابین کوروت بسیار خفه کننده است.

مقام دوم 2007 Ford Mustang Shelby GT500 :
بی انصافی نبود که موستانگ GT500 دوم شد چرا که فقط مناسب بزرگ راه های بسیار عریض است تا بتوان با آنها خوب رانندگی کرد! دلیل این موضع مربوط به این است که موستانگ GT500 به راحتی مقلوب چاله های خیابان می شود.
پیشرانه 500 اسبی این اتومبیل با سوپر شارژری که در خود جای داده است. پیشرانه مذکور حجمی معادل 5.4 لیتر DOHC و V8 ولی این تنها یک گزینه بود. پیشرانه 6.0 لیتری V8 هم قابل تغییر است.
در مورد شتاب گیری بی نظیر این اتومبیل هم که در نوعش (تکرار می کنم در نوعش) بی نظیر است را با هم ملاحضه می کنیم:

ـ صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت: 4.3ثانیه

ـ صفر تا 241 کیلومتر بر ساعت: 30.3 ثانیه

ـ مسیر 400 متر: 12.9 ثانیه @ 180 کیلومتر بر ساعت

ـ شتاب گرانش در حین رانندگی: 0.95g

500 اسب بخار قدرت برای یک اتومبیل زیر 50 هزار دلار که رانندگی کش داری دارد بسیار خوب است. درکنار اینها چاق و سنگین بودن و اجزای ضعیف و خشک را هم نمی توان از چشمان تیز بین ما مخفی کرد!؟پس با این جمع بندی به مقام دوم قناعت می کنیم.



مقام نخست 2006 Chevrolet Corvette (پیروز رقابت) :
گزینه بعدی کوروت C06است. اتومبیلی که در سال 2004 به نمایش در آمد و از آن روز به بعد عنوان برترین مدل کوروت را به خود اختصاص داد. در شتابگیری این کوروت ارقامی به چشم می خورد که زیاد خوب و زیاد بد نیست! یعنی متعادل است ولی از حدس ما کمتر هستند. مثلا برای رسیدن به 96 کیلومتر بر ساعت باید 4.3 ثانیه و برای پیمودن 400 متر هم 12.8 ثانیه که با سرعت 181 کیلومتر بر ساعت امکان پذیر است.
قرار گیری پیشرانه به گونه اعجاب آور است چرا که با وجود کاپوتی بسیار کشیده ولی پیشرانه یک سومش دیده نمی شود. نکته ای که قبلا هم ذکر کردم اینجا دوباره تکرار می شود . داخل کوروت اصلا چشم گیر نیست و به نوعی راننده را خسته می کند. ولی با تجهیزات تکمیلی این اتومبیل که شامل سیستم پخش تصویری هم هست می توانید با تماشای فیلم و صدای رسای موسیقی از رانندگی لذت ببرید.
هندلینگ ، ترمز و تمیزی اتومبیل را نمی توان مثال زد. اما در عوض کیفیت نا مساعد ، صندلی های لغزان و همچنین شیفتر فریبنده خوبی های کوروت را جبران می کنند و به راننده ضد حالی بزرگ می زنند. ولی در کل نمی توانیم بدی های شورلت را از خوبی هایش بیشتر بدانیم و برتری C6 را که دو سال یدک می شکد را بی ارزش نشان دهیم. پس باید پیروز رقابت را شورلت کوروت انتخاب کرد.


 

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 20 آبان 1388    | توسط: مسعود عجمی & سامان تبریی    | طبقه بندی: --- خودرو های آمریکایی،     | نظرات()