از 55 سال پیش شورولت كوروت نماینده شایسته ای برای اتومبیل های اسپرت آمریكایی است. كوروت به تدریج در بازار اتومبیل های اسپرت و نیز در پیست های مسابقه نشان داد كه عرصه اتومبیل های اسپرت تنها به اروپایی ها تعلق ندارد. از آن زمان تاكنون شورولت كوروت به یك اسطوره در جهان اتومبیل های اسپرت مبدل شده است.

Click the image to open in full size.

گروه جنرال موتورز نخستین مدل شورولت كوروت را در سال 1953 در نمایشگاه موتوراما جنرال موتورز كه با هدف ارائه آخرین طرح ها و ابتكاراتش بر پا شده بود ، به نمایش گذاشت. كوروت هیجان بازدیدكنندگان را برانگیخت و این مساله موجب شد جنرال موتورز تولید انبوه این مدل را از ماه ژوئن همان سال آغاز كند.

Click the image to open in full size.

كوروت در ابتدا با استفاده از قطعات سایر مدل های شورولت ساخته شد و دارای یك موتور 6 سیلندر به قدرت 150 اسب بخار بود. از سال 1955 كوروت به یك موتور 8 سیلندر به قدرت 245 اسب بخار مجهز شد و در سال 1958 بدنه آن تغییرات عمده ای یافت.

Click the image to open in full size.

در سال 1957 با ظهور موتورهای انژكتوری مدل های مسابقه كوروت در پیست ها به یك رقیب جدی برای سایر اتومبیل های مسابقه تبدیل شد. این مدل با نام كوروت SS دارای طرحی جالب و منحصر بفرد بود كه آینده كوروت را رقم زد.

Click the image to open in full size.

در سال 1961 شورولت مدل كوروت ماكو شارك را عرضه كرد كه بیل میچل ، طراح آن از خصوصیات تحرك و تهاجم كوسه ها الهام گرفته بود.

Click the image to open in full size.

در سال 1963 هنگامی كه شورولت مدل كوروت استینگ ری را عرضه كرد طرح منحصر بفرد و اسپرت آن نشاندهنده 10 سال تجربه بود. این مدل دارای موتوری 8 سیلندر به قدرت بین 250 تا 360 اسب بخار بود.

Click the image to open in full size.

در سال 1968 شورولت نسل سوم كوروت را به نام استینگ ری 2 به بازار عرضه كرد . مدلی كه عروس خیابان و آهوی بیابان بود.

Click the image to open in full size.

در فاصله سال های 1968 تا 1982 نسل سوم كوروت از عمری طولانی برخوردار بود و به استثنای تغییرات اندك در آن این مدل كاملا معرف كوروت بود.

Click the image to open in full size.

پس از یك سال غیبت شورولت كوروت در سال 1984 با طرحی تازه دوباره به بازار آمد. طرح نسل چهارم كوروت آئرودینامیك تر بود اما جلوه چندانی در برابر استینگ ری های سلفش نداشت.

Click the image to open in full size.

با این حال كوروت ریشه هایش را فراموش نكرد و مدل كوپه و كابریوله اش را نیز به بازار عرضه كرد.

Click the image to open in full size.

در سال 1996 شورولت بار دیگر به یاد اصل وجودی كوروت افتاد و مدل جدیدی را عرضه كرد. با اینكه طرح بدنه خارجی نسل پنجم كوروت چندان انقلابی نبود اما كوروت دوباره به اصل اسپرت خود بازگشته بود. این مدل با موتور 8 سیلندر 300 كیلومتر در ساعت سرعت داشت.

Click the image to open in full size.

در سال 2005 كوروت نسل شش و با هدف رقابت در بازارهای خارج از آمریكا تولید شد. غولی با موتورهایی به قدرت بین 404 اسب بخار و 512 اسب بخار كه به راحتی 320 كیلومتر در ساعت سرعت دارد.

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 21 آبان 1388    | توسط: مسعود عجمی & سامان تبریی    | طبقه بندی: --- خودرو های آمریکایی، شورلت،     | نظرات()