هرچند بسیاری از ایرانیان تنها با نسل دوم این هیولا آشنا هستند ولی لازم به توضیح است كه تاكنون چهار نسل متفاوت از این اتومبیل توسط كارخانه پونتیاك ارائه شده است.
نسل اول از سال 1967 الی 1969 نسل دوم از سال 1970 الی 1981 نسل سوم از سال 1982 الی 1992 نسل چهارم از سال 1993 الی2002

Click the image to open in full size.

اتاق كوپه پونتیاك فایربرد دارای چهار كلاس مختلف به نامهای زیر میباشد 1- فایربرد پایه FIREBIRD 2- اسپریت ESPRIT 3- فرمولا FORMULA 4- ترنس ام TRANS AM

Click the image to open in full size.
1969 اولین سال تولید ترنس ام:
1973 اولین سال استفاده از پرنده آتش بر روی كاپوت:
ramair400 قویترین موتور با 500 اسب بخار قدرت، حداكثر سرعت 230 كیلومتر بر ساعت و شتاب:
T-Top اولین سال استفاده از : سال 1976
1978: SE بر روی مدل اولین عقاب 5 پر طلایی
اولین استفاده از موتور توربو: 1980

Click the image to open in full size.




موتور: هرچند كارخانه یونتیاك تلاش میكرد تا در هر سال قویترین موتورهای خود را به منظور حفظ مشتریان بر روی این مدل مورد استفاده قرار دهد اما باید دانست كه وضعیت بازار جهان نفت به گونه ای بود كه به تدریج شاهد كاهش قدرت موتور ترنس ام در طی سالهای ساخت میباشیم به طوری كه قدرت موتور این اتومبیل به منظور كاهش مصرف بنزین به تدریج از 313 اسب بخار در سال 72 به 180 اسب بخار در سال 78 كاهش یافت. البته كارخانه یونتیاك در طی این سالها با ایجاد تغییرات در گیربكس، دیفرانسیل و كاهش تدریجی وزن اتومبیل تلاش كرد تا همچنان طرفداران این اتومبیل را راضی نگهدارد.بطوریکه همین 180 اسب بخار قدرت هم نه تنها در زمان خود به اندازه کافی چالاکی و شتاب را برای صاحب خود به ارمغان میاورد بلکه هنوز نیز کمتر اتومبیل استانداردی در ایران توان رویارویی با شتاب و سرعت یک ترنس ام مدل78(البته سالم) را دارد.

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 21 آبان 1388    | توسط: مسعود عجمی & سامان تبریی    | طبقه بندی: --- خودرو های آمریکایی،     | نظرات()