بزرگان تیونینگ، شرکت کوچک "نوتیک" (Novitec Rosso) واقع در شهر "میندل هایم" در جنوب آلمان را یکی از متخصصان ساخت موتورهای سوپر چاردار می دانند. این شرکت بیشتر بر روی اتومبیل های "فراری" و "آلفارمئو" سرمایه گذاری می کند و تا به امروز ثابت کرده که حتی موتور نیرومند "فراری" هم نمی تواند از دست تیونرهای حرفه ای این شرکت در امان باشد. علاوه بر آن این تیونینگ کار حرفه ای با به کار گیری روش های ساخته شده تیونینگ چون به کار گیری کمپرسور، اگزوزهای دست ساز و به کار بستن ترمزهای نیرومند برای خود در میان رقبا و طرفداران "فراری" نام و نشانی دست و پا کرده است.
بگفته غول تیونینگ کاران آلمان؛ "هامان"، راز موفقیت این شرکت بسیار کوچک و دور افتاده، تلاش و کوشش و البته از همه مهمتر اراده و انگیزه در کمال خونسردی و حوصله گی بی حد و حصر است. ابر خودرویی چون "فراری F430" که به عقیده بسیاری بی عیب و نقص است، کاری است از کارهای تثبیت شده آنها که به همگان ثابت شده است. زیرا آنها درکی عمیق و موشکافانه و البته ایده ای نو و مفهومی از یک اتومبیل دارند. حال اتومبیلی خوب یا بد باشد، هیچ فرقی نمی کند.

 

1 ـ پیرانه و کمپرسور
ایده "نویتک" از تیونیگ سووپر اسپرت ایتالیایی "فراری F430" خالق یک اتومبیل منحصر بفرد و خارق العاده بوده که نظیر آن در جایی از دنیا وجود نداشته باشد. با این وجود که هدف اصلی از تقویت این اسب سفید رنگ "فراری"، تغییرات اساسی در پیشرانه آن نبوده است. بلکه با افزودن دو دستگاه سوپر چارجر (در واقع یکدستگاه سوپر چارجر دو قلو) از نوع Rosso و چند قطعه دیگر که همگی 27 هزار یورو ارزش دارند و البته دگرگونی هایی در بوجود آوردن شکل ظاهری بدنه، خواستار بهترین بازدهی عملکرد موتور و آیرودینامیک همراه با هندلینگ فوق العاده بوده اند.
همانطور که گفته شد مهندسان تیونینگ کار "نوویتک روسو" برای افزایش قدرت پیشرانه "فراری F430" از 460 اسب بخار به 636 اسب بخار از یک سوپر چارجر دوقلو کار گرفته اند. از آنجایی که این سوپر چارجر در دورهای پایین هم فشار بالایی ایجاد می کند، گشتاور قابل ملاحظه ای در اختیار راننده قرار می گیرد. حداکثر گشتاور این موتور 470 پوند بر فوت است که در 6250 دور دردقیقه بدست می آید.
مهندسان "نوتیک" همچنین برای بدست آمدن توان واقعی 636 اسب بخار بهینه سازی در قسمت های منیفولد ورودی موتور، یک منیفولد خروجی ویژه، مونتاژ دو کمپرسور که فشار هر کدام از آنها باید تنها 35% بار باشد، دو سیستم اینتر کولر، ساخت یک منیفولد خروجی ویژه و نصب یک سیستم اگزوز که تا 20 اسب بخار بر توان آن افزوده است.

اندازه تصویر از حدمجاز بیشتر است, به همین دلیل تغییر اندازه یافت, برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی بر روی این متن کلیک کنید. اندازه واقعی : 800x330 در حجم 37 کیلوبایت
Click the image to open in full size.


کار برای شرکت "نوویتک" به اینجا نیز ختم نمی شود. در صورتی که سفارش دهنده ای خواهان توان بیشتر از این باشد، افراد "نووتیک" با دانش اینکه فشار کم کمپرسورهای ؟؟؟؟ "روتکس" (Rotex) این اتومبیل که موجب دوام بیشتر پیشرانه می شود. این قابلیت وجود دارد که حتی پیشرانه غول پیکر 8 سیلندر به توانی نزدیک به 700 اسب بخار برسد.
کمپرسورهای موتور ساخت "نووتیک روسو" از استفاده سیستم کمپرسور به جای سیستم توربو شارژر به خاطر این است که سیستم های توربو، گردش خود را از گازهای خروجی پیشرانه تامین می کنند ولی در یک سیستم کمپرسوری، نیروی گردش بصورت مکانیکی از میل لنگ گرفته می شود. با توجه به این مساله؛ در یک کمپرسور فشار متناسب با دور موتور وجود دارد و این کار نیروی کشش بهتری را به اتومبیل می بخشد.
همانطور که در قبل نیز اشاره شد، نصب این کمپرسور دو قلو نه تنها توان بلکه گشتاور موتور را نیز افزایش می دهد. نیروی گشتاوری که در منطقه گسترده ای از دور موتور نموداری نسبتا یکنواخت دارد و در دورهای 4500 تا 5250 دور در دقیقه به نقطه اوج خود نزدیک می شود.
در پایان بحث پیشرانه اسب سفید فراری لازم است بدانید، حجم پیشرانه 8 سیلندر خورجینی "فراری F430 نووتیک روسو" به میزان 4803 سی سی و تعداد سوپاپ های در نظر گرفته شده سر سیلندر که 32 عدد می باشد، بصورت استاندارد در این تیونینگ دست نخورده باقی مانده اند.


اندازه تصویر از حدمجاز بیشتر است, به همین دلیل تغییر اندازه یافت, برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی بر روی این متن کلیک کنید. اندازه واقعی : 800x465 در حجم 57 کیلوبایت
Click the image to open in full size.



2 ـ گیربکس
تمام مدل های "فراری F430" از یک گیربکس 6 سرعته F1 با پدال های مخصوص برای تعویض دنده در پشت فرمان بهره مند هستند که در این راستا شرکت تیونینگ "نووتیک روسو" چندین نوع ضریب دنده را (بسته به خواسته مشتریان) در گیربکس اتومبیل های "فراری F430" در گیربکس اتومبیل های "فراری F430" در نظر می گیرد. برای سهولت مطلب کافیست بدانید حداکثر سرعت این اتومبیل تیونینگ شده با گیربکس استاندارد 321 کیلومتر بر ساعت است که با نصب گیربکس 6 سرعته ضریب دنده بلند، سرعت اتومبیل به رقم قابل توجه 348 کیلومتر بر ساعت می رسد. البته در صورت انتخاب گیربکس ضریب بلند بطور طبیعی ازش تاب اولیه آن کمی کاسته خواهد شد که در این حالت شتاب 0 تا 100 کیلومتر 7/3 ثانیه می باشد.

3 ـ سیستم تعلیق
کار تیونینگ "فراری F430" به اینجا نیز ختم نمی شود. مهندسان خوش فکر "نووتیک روسو" با همکاری یک شرکت آلمانی دیگر که در ساخت و تکنولوژی سیستم های فنربندی از تبحری خاص برخوردار است، برای بالاتر بردن این دینامیک رانندگی این شکارچی سوپر اسپرت ها، یک سیستم فنربندی مخصوص با قابلیت تنظیم را در نظر گرفته است، این سیستم از چهار کمک فنر با منبع جداگانه روغن برای هر کمک فنر و فنرهای گرد قابل تنظیم در چهار برنامه سود می برد. آخرین دستاورد "نووتیک" در راستای ایمنی خودرو، استفاده از دیسک ترمز 380 ملی متری با کالیپرهای 4 تا 8 پیستونه ساخت کمپانی معروف "برمبو" است. دیسک های قبلی که استاندارد "فراری" بود، 360 ملی متر قطر داشت.



4 ـ کیت بدنه
برای افزایش تعادل و بالانس و همچنین چسبندگی بیشتر اتومبیل "فراری" به زمین، افراد "نووتیک روسو" در یک اقدام فنی و مهندسی از قبل برنامه ریزی شده یک کیت کامل بدنه را برای این اسب سفید "فراری" در نظر گرفته اند. این کیت حرفه ای که موجب افزایش نیروی رو به پایین خودرو (Down Force) می شود شامل موارد ذیل می باشد"
ـ بالچه عقب کابینی شکل عقب که در بهبود بالانس در قسمت عقب نقش چشمگیری دارد.
ـ در بر گیرنده سپرهای جلو و عقب
ـ زیر رکابی و اسپویلرهای زیر سپرهای جلو و عقب
در پایان این مقاله لازم است بدانید تمامی اجزای این کیت بر روی خودرو نصب شده و در تونل باد دانشگاه "اشتوتگارت" آزمایش موفقیت آمیزی را پشت سر گذاشته است.


نوشته شده در تاریخ یکشنبه 29 آذر 1388    | توسط: مسعود عجمی & سامان تبریی    | طبقه بندی: خودرو های ایتالیایی،     | نظرات()