تصویر

تولید پلیموت باراکودا از سال 1964 و تقریبا دو هفته قبل از تولید موستانگ توسط کمپانی فورد اغاز شد به همین خاطر می توان را نخستین مدل جمع و جور امریکایی دانست اگرچه باراکودا به زودی در سایه ی مدل های قدرتمندی همچون فایربرد کامارو ونیز فورد موستانگ قرار گرفت ولی باید ان را به عنوان نقطه عطفی در تاریخ کمپانی به حساب اورد .

همانطور که گفته شد باراکودا از ابتدا با بدنه ای کامپکت و ظاهر اتومبیل های فست بک به بازار امد به همراه یک شیشه عقب یک تکه که در نوع خود بزرگترین بود به همراه یک قطعه ی ایمنی در عقب اتومبیل برای بکسل کردن اشیای بلند در طراحی داخلی اتومبیل نیز توجه زیادی به اسایش سرنشینان شده بود در کل طراحان توجه خود را بیشتر به راحتی سرنشینان معطوف کرده بودند تا به قابلیت های حرکتی اتومبیل که این موجب خدشه وارد شدن به تصویر این خودرو در اذهان عمومی در سال های اینده می شد دو موتور 6 سیلندر 170 و 225 اینچی و دو 8 سیلندر خورجینی 273 اینچی به قدرت 180 و 235 اسبی برای باراکودا در نظر گرفته شده بود از این مدل در کل 23433 دستگاه روانه ی خیابان ها شدند
Engines:
170 I6.
225 I6 145 bhp.
273 V8 180 bhp.
273 V8 235 bhp.

تصویر

سال بعد سال تولید مدل فورمولا اس بود که تلاشی بود در جهت بهتر کردن توانایی های حرکتی بارا کودا ولی هنوز هم فاصله ی زیادی بین باراکودا و سایر اسپرتی های ان دوران وجود داشت در ضمن انجین 170 اینچی از خط تولید خارج شد از این مدل 64596 دستگاه فروخته شد
Engines:
225 I6 145 bhp.
273 V8 180 bhp.
273 V8 235 bhp.

تصویر

سال 1966 تغییرات کمی در ظاهر خودرو به وجود امد باراکودا کماکان با همان انجین ها تولید می شد در این سال هم حدود 38000 دستگاه پا به خیابان ها گذاشتند
Engines:
225 I6 145 bhp.
273 V8 180 bhp.
273 V8 235 bhp

تصویر

بالاخره بارا کودا در این سال به یک اسپرتی واقعی تبدیل شد طراحی کاملا جدید ظاهری و همچنین افزایش فاصله ی محورهای جلو و عقب حذف انجین 225 اینچی و یک هشت سیلندر جدید 383 اینچی از رهاورد های پلیموت برای باراکودا بود متاسفانه موتور جدید باراکودا بیش از حد بزرگ بود و پمپ هیدرولیک فرمان جای کافی برای نصب نداشت که این نیز نتیجه ای جز کاهش هندلینگ باراکودا نداشت قابل ذکره که اپشن فورمولا اس در این سال شامل یک سیستم تعلیق قویتر، صفحه امپر جدید تایر های پهن تر و همچنین تزئینات خاص این مدل بود باراکودا در این سال در سه مدل هاردتاپ کوپه فستبک و کانورتایبل تولید شد که مجموع فروش ان به 62534 دستگاه رسید
موتور ها:
273 اینچی 8 سیلندر 180 اسبی
273 اینچی 8 سیلندر 235 اسبی
383 اینچی 8 سیلندر 280 اسبی
میزان تولید:
هاردتاپ کوپه 28196
فستبک 30110
کانورتایبل 4228

تصویر

سال 1968 تغییرات ظاهری اندکی در باراکودا انجام داده شد به همراه اپشن متنوعی از موتور های جدید قدرتمند. انجین 273 هم بازنشسته شد
برای ارائه ی تصویر جدیدی از باراکودا پلیموت مدل تقویت شده ای از باراکودا را که مخصوص مسابقات دراگ ریس بود به بازار فرستاد اما متاسفانه به قدری تولید ان اندک بود که کمکی به تصویر خسته کننده ی باراکودا نکرد
موتور ها:
225 6 سیلندر 145 اسبی
318 8 سیلندر 230 اسبی
340 8 سیلندر 275 اسب در موتور 5000 و نیروی تورک 340 پاوند بر فوت در موتور 3200
383 8 سیلندر 300 اسبی
میزان تولید:
هاردتاپ کوپه:19997
فستبک:22575
کانورتایبل:2840
توانایی ها(مدل 383):0 تا 60 مایل در 7.5 ثانیه مسافت 400 متر در 15 ثانیه
تصویر 


1969 سالی بود که باراکودا بالاخره به توانایی های یک اسپرت واقعی دست پیدا کرد توان مدل 383 30 واحد افزایش پیدا کرد البته متناسب با افزایش هندلینگ باراکودا . پلیموت همچنین یک پکیج تزئیناتی را که مخصوص فورمولا اس بود عرضه کرد که این مدل ها کودا نامیده می شدند کودا ها همچنین با یک موتور 275 اسبی 340 و 383 اینچی عرضه می شدند که البته هنوز هم کافی به نظر نمیرسید به همین خاطر پلیموت دست به کار شد و یک موتور 440 اینچی مجهز به سه کاربراتور را به بازار فرستاد که بزرگترین انجین استفاده شده در این دسته از خودرو ها بود متاسفانه همچنان مشکل هندلینگ وجود داشت و روی اکسل عقب خودرو بایست به مقدار کافی کار میشد تا پذیرای نیروی تورک فوق العاده ی این مدل به میزان 480 پاوند بر فوت باشد. با وجود 57 % وزن خودرو روی چرخ های جلو و استفاده از ترمز های کاسه ای در 4 چرخ سیستم تعلیق و ترمز ها فشار زیادی را متحمل می شدند
موتورها:
340 8 سیلندر 275 اسب در دور موتور 5000 و نیروی تورک 340 پاوند بر فوت در دور موتور 3200
383 8 سیلندر 330 اسبی
6+440 8 سیلندر 390 اسب در دور موتور 4600 و نیروی تورک 480 پاوند بر فوت در دور موتور 2300
میزان تولید:
هاردتاپ کوپه:12757
فستبک:17788
کانورتایبل:1442
تصویر
پلیموت بالاخره در 1970 به ان چیزی که از باراکودا انتظارش را داشت رسید در این سال باراکودا با پلتفرم مشترک دوج چلنجر تولید شد به همین دلیل فاصله ی بین محور ها 2 اینچ کوتاهتر شد اگرچه ابعاد کلی ان بدون تغییر ماند مدل های ویژه یا همان کودا می توانستند مجهز به 5 موتور مختلف 340 383 440 440سیکس پک ودر نهایت مدل قدرتمند 426 همی شوند مدل های 440 و 426 مجهز به یک سیستم تعلیق ویژه با توانایی های بالا بودند تا از قدرت خود در راه صحیح ان استفاده کنند! مدل های ساده ی باراکودا دارای درپوش موتور ساده بودند در حالیکه کودا ها از دو هواکش نمایشی استفاده می کردند (مثل چلنجر) مدل های همی به طور استاندارد مجهز به هواکش هایی بود که مستقیما به موتور متصل بودند که در زمان گاز دادن باعث لرزش اتومبیل می شدند که به همین خاطر انها را مدلهای لرزاننده نامیدند از این مدل تنها روی 652 مدل هاردتاپ و 14 مدل کانورتایبل نصب شد که با لیفتر هیدرولیکی اسپرت شده بودند و قابلیت تیونینگ بیشتری نسبت به مدل های قبلی داشتند
پلیموت همچنین یک مدل ویژه از کودا تحت عنوان AAR کودا ! در سال 1970 تولید کرد مثل دوج چلنجرهای تی ای کودا از یک موتور 340 اینچی 290 اسبی مجهز به همراه سه کاربراتور دو دهانه استفاده می کرد طرح خارجی AAR به خاطر طرح های راه راه کناره ی اتومبیل وسپر های همرنگ ان و نیز بالچه ی عقب خودرو واقعا استثنایی بود فنر های عقب کودا همچنین بالا کشیده شده بودند تا فضای کافی برای جاسازی لوله های اگزوز که از جلوی چرخ های عقب خودرو خارج می شدند وجود داشته باشد (بعد از مشکلات فراوانی که برای جاسازی لوله اگزوز ها در مدل استاندارد وجود داشت!) این مدل همچنین توانایی استفاده از تایر های بزرگتر در محور عقب را داشت (که شاید از اولین اتومبیل هایی بود که این ویژگی را داشت)
میزان تولید:
مدل هاردتاپ کوپه:18880
مدل کانورتایبل:635
مدل ای ای ار:1500
موتور ها:340 اینچ 275 اسب بخار در موتور 5000 و 340 پاوند بر فوت در دور موتور 3200
مدل ای ای ار :6+340 اینچی 290 اسب بخار در موتور 5000 و نیروی تورک 345 پاوند بر فوت در دور موتور 3400
مدل 383 اینچی به قدرت 335 اسب بخار
426 همی به قدرت 425 اسب بخار در دور موتور 5000 و نیروی تورک490 پاوند بر فوت در دور موتور 4000
مدل 440 اینچی به قدرت 375 اسب بخار در دور موتور 4600 و نیروی تورک 480 پاوند بر فوت در دور موتور 3200
مدل6+440 اینچی به قدرت 390 اسب بخار در دور موتور 4600 و نیروی تورک 480 پاوند بر فوت در دور موتور 3200
رکوردها(426 همی):
شتاب صفر تا 60 مایل در 5.6 ثانیه مسافت 400 متر در 13.41 ثانیه و با حداکثر سرعت 104.6 مایل بر ساعت
تصویر
تولید پلیموت باراکودا با تغییرات اندکی در سال بعد ادامه پیدا کرد که شامل یک جلوپنجره ی چند تکه با چراغ های دوبل ضربه گیر های تزئینی در جلوی خودرو و چراغ عقب های چند قسمتی می شد. همچنان طیف متنوعی از موتور های مختلف وجود داشت و مدل ویژه ی باراکودا نیز مثل گذشته کودا نامیده می شد چرا که مدل AAR از خط تولید خارج شده بود . به خاطر قوانین سفت و سختی که جدیدا به اجرا گذاشته شده بود پلیموت مجبور شد تغییراتی در موتور ها ایجاد کند که مستقیما باعث افت قدرت انها شد . ان سال تنها 115 کودا به فروش رفت و پلیموت تصمیم گرفت پیش از انکه موتورهای همی به خاطر کنار امدن با قوانین دچار افت قدرت شوند انها را بازنشسته کند!
بنابراین دوران سلطه ی انجین های همی به عنوان قوی ترین و تاثیرگذارترین موتور های ان دوران به پایان رسید!
میزان تولید:
مدل هاردتاپ کوپه:6228
مدل کانورتایبل:374
موتورها:
318 اینچی 230 اسب بخار
340 اینچی 275 اسب بخار در دور موتور 5000 و نیروی تورک 340 پاوند بر فوت در دور موتور 3200
383 اینچی 300 اسب بخار در دور موتور 4400 و نیروی تورک 400 پاوند بر فوت در دور موتور 2400
426 همی 425 اسب بخار در دور موتور 5000 و نیروی تورک 490 پاوند بر فوت در دور موتور 4000
440 اینچی 375 اسب بخار
6+440 اینچی 385 اسب بخار در دور موتور 4600 و نیروی تورک 480 پاوند بر فوت در دور موتور 2300
تصویر
سال 1972 سال ناراحت کننده ای برای علاقه مندان باراکودا بود چرا که انجین های همی و 383 به علت کنار نیامدن با قوانین جدید از خط تولید کارخانه خارج شدند. موتور های باقیمانده نیز برای ادامه ی تولید مجبور شدند از غربال اسب بخار رد شوند! اتومبیلی که ظاهری همچون هیولا داشت در واقع از ان قدرتی که به نظر میرسید داشته باشد بی بهره بود قویترین مدل در این سال مدل 340 بود .
مدل های کانورتایبل نیز از خط تولید خارج شدند.
میزان تولید:
مدل هاردتاپ کوپه:7828
موتورها:
318 اینچی 150 اسب بخار (در استاندارد SAE)
340 اینچی 240 اسب بخار (در استاندارد SAE)
رکوردها(مدل 340):
شتاب صفر تا 60 مایل در 8.5 ثانیه مسافت 400 متر در 16 ثانیه
تصویر
1973:مدل های 6 سیلندر از خط تولید خارج شدند در نتیجه پایین ترین مدل اکنون مدل 318 اینچی بود کودا ها نیز با موتور 340 تولید می شدند که در اواسط سال جای خود را به یک انجین 360 دادند هرچند در افزایش توانایی های کودا تاثیر چندانی نداشت
میزان تولید:
مدل هاردتاپ کوپه:10626
موتورها:
318 اینچی 150 اسب بخار (در استاندارد SAE)
340 اینچی 240 اسب بخار (در استاندارد SAE)
360 اینچی 245 اسب بخار (در استاندارد SAE)
تصویر
1974 اخرین سال تولید پلیموت باراکودا بود که با تولید موتور های 318 و 360 ادامه پیدا کرد. باراکودا دیگر هیچگاه در ظاهر یک اسپرتی واقعی باز نگشت.
میزان تولید:
مدل هاردتاپ کوپه:4989
موتورها:
318 اینچی 150 اسبی (در استاندارد SAE)
360 اینچی 245 اسبی (در استاندارد SAE)

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 18 فروردین 1390    | توسط: مسعود عجمی & سامان تبریی    | طبقه بندی: --- خودرو های آمریکایی،     | نظرات()