طراحی ظاهری

سوناتا 2008 خودرویی آشنا در ایران است و همگی حداقل برای یکبار هم که شده آن را دیده‌اید. این خودرو با چراغ‌های مستطیلی در جلو و عقب، فاقد هرگونه برجستگی و خطی بر روی بدنه است که در عین سادگی از ظاهر دلچسبی بهره می‌برد. اما سوناتا 2011 کاملاً متضاد نسل قدیم خود است و هیچ یک از عناصر طراحی ظاهری آن، یادآور نسل قدیم نیست!

پروفیل رو به عقب بدنه در کنار شیب تند کاپوت و انحنای کوپه مانند سقف شما را به یاد فولکس واگن پاسات CC و مرسدس بنز CLS می‌اندازد. چراغ باریک جلو و عقب با طراحی خیره‌کننده که آن را با هیچ شکل هندسی نمی‌توان توجیه کرد، برجستگی کنار بدنه که از بالای گلگیر جلو شروع شده و به چراغ‌های عقب ختم می‌شود، رینگ‌های زیبا، ارتفاع کم شیشه‌های کناری، سقف پانورامیک و طراحی فست بک مانند قسمت عقب، از جمله جزئیات طراحی نسل جدید سوناتا محسوب می‌شوند. به قول یکی از دوستان، سوناتا جدید شبیه به کسی است که موهای خود را با ژل به سمت عقب داده است! در کل طراحی سوناتا 2011 عامه‌پسند است و کمتر کسی پیدا می‌شود که آن را زشت تلقی کند.

کابین سوناتا 2011 نیز کاملاً دنیای متفاوتی با سوناتا نسل قدیم دارد. داشبورد با طراحی خسته‌کننده، کنسول مستطیل شکل و بدون انحنا، نشان‌دهنده‌های بزرگ و ساده در کنار مواد نامرغوب به کار رفته برای کابین جای خود را به کنسولی با طراحی زیباتر، نشان‌دهنده‌های خوانا و مجهز‌تر و موادی با کیفیت بهتر و قابل رقابت با انواع ژاپنی و آمریکایی داده است.

پس از قرار گرفتن درون کابین هر دو به راحتی می توانید تفاوت را احساس کنید. با قرار گرفتن درون کابین سوناتا 2011 دیگر حس قرار گرفتن درون یک خودرو کره‌ای به شما دست نمی‌دهد. داشبورد جلو با طراحی جذاب و دکمه‌ای به شکل یک آدمک نشسته در مرکز کنسول مرکزی که جهت باد سیستم تهویه مطبوع را معین می‌کند یکی از ویژگی‌های جالب کابین است. نشاندهنده‌ها با رنگ آبی یخی به هنگام روشن بودن کاملاً خوانا هستند و با طراحی جالب و منحصر‌به‌فرد خود، با یک نگاه می‌توان تمام اطلاعات مورد نظر را دریافت.

در سوناتا 2011 با توجه به تجهیزات بیشتری که نسبت به نسل قبل در آن به کار رفته است، ولی همه چیز در دسترس راننده و سرنشین می باشد و هیچ‌گونه پیچیدگی و سر در گمی به هنگام کار با آنها حس نمی‌شود. سقف پانورامیک آن که شامل یک سانروف برای سرنشینان جلو و دیگری برای سرنشینان عقب می‌شود محیطی دلنشین و باز را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد و حس نشستن درون یک کانورتیبل به سرنشینان القا می‌شود.

صندلی‌های عقب سوناتا نسل قدیم از راحتی کافی و دید مناسبی به بیرون برخوردار بودند اما صندلی‌های عقب سوناتا 2011 با انحنا و گودی بیشتر، راحتی مثال زدنی برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد که شاید آن را در کمتر رقیب کره‌ای و ژاپنی بتوان جست‌وجو کرد. از جمله تجهیزات رفاهی سوناتا 2011 می توان به سقف پانورامیک، سنسور عقب، فرمان تلسکوپی، 6 ایربگ، سیستم صوتی با قابلیت پخش 6 دیسک با چهار اسپیکر و یک ساب‌ووفر بزرگ در طاقچه عقب که کیفیت صدای خوبی را به ارمغان می‌آورد، ورودی USB و iPOD و ... اشاره کرد.

آزمایش رانندگی

ابتدا به سراغ سوناتا 2008 می‌رویم. این سدان از پیشرانه 4 سیلندر خطی به حجم 2.4 لیتر و توانایی تولید 175 اسب‌بخار و 168 پوند فوت گشتاور بهره می برد.

سوناتا 2008 توانست در 10.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. نرمی فرمان و پدال گاز، واکنش مناسب پدال گاز و ترمز، دید خوب به محیط اطراف و در دسترس بودن تجهیزات و ادوات از جمله ویژگی‌های این خودرو است. در حداکثر سرعت نیز توانستیم به سرعتی بیش از 160 کیلومتر بر ساعت دست یابیم که به علت کارکرد 75 هزار کیلومتر خودرو و فرسودگی اندک تایرها، از رسیدن به سرعت بالاتر خودداری کردیم در حالی که سوناتا براحتی می توانست از پس این کار برآید. نوبت به سوناتا 2011 می‌رسد.

سوناتا 2011 مورد آزمایش به پیشرانه 4 سیلندر خطی با همان حجم قبل تجهیز شده است که می‌تواند 198 اسب بخار و 184 پوند فوت گشتاور تولید کند.

شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت سوناتا 2011 در 9.44 ثانیه صورت گرفت! این در صورتی است که نسل جدید، 20 اسب‌بخار بیشتر از نسل قدیمش تولید می‌کند اما گویی این میزان بیشتر فدای تجهیزات رفاهی بیشتر و در نتیجه افزایش وزن شده است. در حداکثر سرعت نیز، عقربه به عدد 200 نزدیک شد.

اگرچه سوناتا 2011 کمتر از یک ثانیه از نسل قدیمش در شتاب صفر تا 100 سریع‌تر است اما با توجه به طراحی بدنه و آیرودینامیک بهبود یافته بسیار روان تر و حتی سریع تر احساس می‌شود، هر چند واقعیت خلاف احساس شماست!

در مدت تست، سه بار تست درگ را بین دو سوناتا انجام دادیم. مسیر انجام این آزمایش تقریباً 300 متر طول داشت که سوناتا 2011 در مدت 7.1 ثانیه با حداکثر سرعت 87 کیلومتر بر ساعت و سوناتا 2008 پس از 8.2 ثانیه با حداکثر سرعت 75 کیلومتر بر ساعت این مسافت را طی کردند. با تکرار این تست، سوناتا نسل قدیم، بین 1 تا 1.2 ثانیه از سوناتا 2011 عقب تر بود.

هیوندای سوناتا 2011 در مقایسه با مدل 2008 از نظر هندلینگ و فرمان پذیری کاملاً دگرگون شده است. در سوناتا 2008 حس قرار گرفتن درون یک سدان تنبل و کُند به شما دست می‌دهد که از کمبود قابلیت‌های اسپرت رنج می‌برد اما در سوناتا 2011 با وجود اینکه از نظر شتاب با نسل قدیم تفاوت محسوسی ندارد، چالاکی بیشتری احساس می‌کنید.

واکنش پدال گاز و پیشرانه سریع‌تر است، فرمان تیزتر از گذشته عمل می‌کند، پیچ‌ها را با سرعت بیشتری می‌توانید طی کنید و لذت رانندگی بیشتری را تجربه می‌کنید ضمن اینکه حس اسپرتی بودن آن بسیار بیشتر از نسل قبل و شاید چیزی نزدیک به نیسان آلتیما باشد.

با قرار گرفتن درون کابین سوناتا 2008 در مقایسه با مدل 2011، نوعی حس ناامنی به شما دست می‌دهد؛ حسی که امروزه می‌توان در اغلب خودروهای چینی تجربه کرد. برای مثال در سرعت‌های بالا حس می‌کنید که خودرو تحمل این سرعت را ندارد. اما سوناتا 2011 این نقطه ضعف را به کلی برطرف کرده است.

در پایان تست می‌توان دریافت که بخش عمده هزینه طراحی و ساخت سوناتا 2011 صرف ظاهر و تجهیزات رفاهی بیشتر شده است تا مشخصات فنی بهتر. اگرچه یک سر و گردن از نسل قدیمش بالاتر است اما هنوز ضعف‌هایی به خصوص از نظر فنی دارد. برای مثال به هنگام تست متوجه کمک فنرهای نه چندان جالب سوناتا 2008 شدیم که با عبور از هر ناهمواری سطح خیابان کابین اندکی تکان می‌خورد. با نشستن درون کابین سوناتا 2011 نیز همین تکان‌ها با اندکی شدت کمتر احساس می‌شد.

هیوندای با عرضه سوناتا 2011 سعی کرده است تا با ارائه امکانات و تجهیزات مناسب در کنار قیمت رقابتی از پس رقبایی چون تویوتا کمری، هوندا آکورد و کیا اُپتیما برآید که در نیل به هدفش موفق عمل کرده است.

قیمت این خودرو با آپشن‌های سقف پانورامیک، سنسور عقب و گیربکس تیپ‌ترونیک، 29 میلیون تومان با هزینه شماره‌گذاری در جزیره کیش است. این در حالی است که سوناتا 2008 دست دوم با قیمتی بین 16 تا 19 میلیون تومان در جزیره کیش قابل خریداری است.

نوشته شده در تاریخ شنبه 20 فروردین 1390    | توسط: مسعود عجمی & سامان تبریی    | طبقه بندی: خودرو های ژاپنی،     | نظرات()